FOOD

Tips voor vegetarische feestdagen

Op mijn Instagram poste ik vorige week al een afbeelding van Loesje over de kerst. Want waarom zou je met de feestdagen (lees: de dagen waarin je liefde hebt voor elkaar, eens stilstaat bij degenen die het minder hebben, familie in het middelpunt staat, blablablabla…) dan in die kalkoen eten? Of al dat vlees tijdens het gourmetten? Kerst is dan toch de ultieme tijd om eens niet aan jezelf te denken maar ook aan de dieren? Voor wie denkt dat dat heeeeeel moeilijk is, ik geef je wat tips!

Ik ben ook de beroerdste niet, en blijkbaar krijgen de meeste mensen een spontane beroerte bij de gedachte om vegetarisch te moeten koken, want hoe doe je dat in godsnaam? Zo moeilijk is het niet. Lees maar mee.

Tip 1: voor elk stukje vlees is inmiddels wel een vleesvervanger.

Dus eet je normaal een broodje hamburger met de kerst? Dan kan je die traditie gewoon in stand houden, maar dan met de vegetarische hamburger. En niet alleen hamburgers zijn er vegetarisch, je hebt ook vegetarische kip, vegetarische biefstuk, vegetarische frikadellen, vegetarische (kip)schnitzels, vegetarisch gehakt, vegetarische kroketten, vegetarische loempia’s, vegetarische filet, vegetarische tonijnsalade, vegetarische kipsalade……… en ga zo maar door.

Tip 2: Met kerst pakken we uit.

De tafel wordt mooi gedekt, en er worden gerechten gemaakt die we anders het hele jaar nooit eten. Daarom is dit het perfecte moment om dus eens iets anders te proberen! Je kunt natuurlijk de vleesvervangers testen (zoals bij tip 1 aangegeven), maar ga je bijvoorbeeld brunchen, laat de vleeswaren voor op brood dan eens voor wat ze zijn, en kies lekkere soorten kaasjes, spreads, speciale pindakaas, gemengde vlokken, anijshagel en gekke jammetjes, om je brunch eens een totaal ander tintje te geven! Je zult zien hoeveel keuze er overblijft!

Tip 3: Je gaat niet dood als je een dagje geen vlees eet.

Mensen raken altijd helemaal in paniek omdat ze dan een goede ‘vervanger’ voor het vlees moeten hebben. Want stel je voor dat je na 1 dag geen vlees eten ineens bloedarmoede krijgt! Wake-up. Wij vreten met zijn alleen zoveel rotzooi, je krijgt echt geen tekorten van 1 of 2 dagen geen vlees eten. Zelfs als je de voedingswaardes niet vervangt. Dus het geeft helemaal niet als het niet helemaal goed lukt, of als je even een black-out krijgt. Neem gewoon een schepje extra groentes, en je komt er zonder kleerscheuren uit. Ik beloof het.

Tip 4: Voor de doorzetter.

Mocht je de smaak te pakken hebben, dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je op de lange termijn wel het 1 en ander aanvult. Eet je nasi bijvoorbeeld met een eitje erdoor of met wat cashewnoten i.p.v. de kip, doe wat extra groentes door de macaroni, gooi wat kikkererwten door je salade of door je soep, kraak af en toe en handje vol walnoten, eet wat vaker bonen en/of linzen, leer jezelf alle groentes lekker te vinden, want mierenneukers hebben ervoor gezorgd dat men denkt dat iedereen ziek wordt na het stoppen van vlees eten. Maar dat gebeurd dus alleen bij mensen die niets lusten.

Tip 5: Bekijk eens wat slachthuis filmpjes.

Ja ik meen het. Je weet zelf ook wel dat je je ogen sluit voor iets gruwelijks. Wees geen lafaard maar ga de confrontatie aan met wat vooraf gaat aan wat je elke dag op je bord legt.

Wil je tips, of heb je vragen? Je kunt me altijd alles vragen. Bedankt namens de dieren.
Ik wens iedereen fijne feestdagen toe en tot in het nieuwe jaar!

Liefs Leoni

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.