Tips voor een goede nachtrust

Menig mens in mijn omgeving heeft niet zo veel met slapen. Ik daarentegen vind slapen super belangrijk! Het zorgt voor het verwerken van je dag en laat je lichaam goed rusten zodat het kan herstellen. Ik heb minimaal 8 uur slaap nodig per nacht anders ben ik de dag erna echt een zombie en kak ik om vier uur ’s middags al in. Dit kan te maken hebben met mijn medicatie, maar ik weet dat ik als kind al veel slaap nodig had. Zelden hoefden mijn ouders me naar boven te sleuren, want ik ging vaak al uit mezelf naar bed.

Gelukkig ben ik meestal gezegend met een goede nachtrust. Ik ben ook vaak erg vermoeid aan het einde van de dag dus dat zal ook wel meehelpen. Toch zijn er wel eens nachten dat ik in bed lig en de slaap maar niet kan vatten. Vaak komt dit omdat ik het dan druk heb en mijn hoofd nog overuren draait. Soms is het ook omdat ik gewoon niet moe genoeg ben. In de loop van de jaren heb ik wat trucjes ontdekt die bij mij heel goed werken om lekker te gaan slapen. Het is een soort ritueel voor het slapen gaan geworden en deze tips deel ik graag met jullie.



KAMILLE THEE
Thee kan natuurlijk niet ontbreken in mijn patroon. Rond half 8 maak ik altijd een pot kamille thee voor in de avond. Kamille zorgt voor ontspanning en er zit geen theïne in. Je kunt ook kiezen voor bedtime tea. Hier zit vaak valeriaan in en/of lavendel, die ook ontspannend werken.

DOUCHEN
Ik doe het niet elke avond, maar douchen voordat je naar bed gaat werkt bij mij wel als een goede ‘moe-maker’. Ik zet de kraan dan altijd lekker heet en gebruik lavendel douche producten. Na zo’n douche met ik altijd lekker rozig.

PYAMA
Wat ook goed werkt is je pyjama alvast aantrekken als je nog even op de bank gaat zitten beneden. Lekker dekentje erbij en je bent dan al helemaal in de relax modus. Eigenlijk is het een soort stiekem signaaltje naar je hersenen die zegt; ‘Joehoe, ik ga zo op bed hoor, begin maar vast met alles af te sluiten.’

LEZEN
Ik heb veel artikelen gelezen waarin wordt beweerd dat het heel slecht is om te lezen of tv te kijken voor het slapen gaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar nog nooit last van heb gehad. Voor al lezen voor het slapen gaan werkt bij mij heel goed. Ik lees dan net zo lang door totdat mijn ogen zwaar worden, zodat ik op een gegeven moment niets liever wil dan mijn boek wegleggen om mijn ogen te kunnen sluiten.

CONCENTREREN
Een trucje die mijn vader mij vroeger al leerde. Als je in bed ligt en je gedachten slaan op hol probeer je dan dan te concentreren op je lichaam. Begin bij je voeten en ontspan ze, ga steeds verder je lichaam omhoog. Als je per ongeluk ergens weer een spier aanspant moet je weer overnieuw bij je voeten beginnen. Ik heb het nog nooit gehaald tot aan mijn hoofd, toen sliep ik al. Wat ook werkt is je concentreren op het zwart dat je ziet als je je ogen sluit. Probeer er vormen in te ontdekken etc. Je slaapt zo! Want dit is zo saai en je gedachten krijgen geen kans omdat je je op iets anders focust.

UIT BED
Soms lig ik in bed en ook al heb ik al het bovenstaande gedaan, de slaap wil nog niet komen. Ik lig te draaien en kan maar niet lekker liggen. Dit kan uren doorgaan en ik weet dat de nacht dan niet chill gaat worden. Wat ik dan doe ik gewoon weer uit bed gaan. Ik ga dan naar beneden, kijk nog wat tv, drink nog een kopje thee en probeer het een uurtje later nog eens. Dit werkt vaak uitstekend!

Dit waren mijn tips. Wie weet heb jij er wat aan. Slaap lekker!
Wat doe jij als je de slaap niet kan vatten?