Huisstijl review #1: Esprit

Het is al weer een paar jaar terug dat ik die geweldige broek kocht bij Esprit. Ik was aan het winkelen in Utrecht en er was uitverkoop in de winkel. Normaliter koop ik niet veel kleding van ‘duurdere’ merken omdat ik over het algemeen niet zo zuinig met mijn kleding omga. Ook ben ik erg wispelturig wat betreft stijl en door goedkopere items te kopen kan ik vaker wat nieuws kopen. Maar daarom is de Sale zo geniaal en daar op die dag, kocht ik mijn eerste Esprit item met een flinke korting. Het zou mijn lievelingsbroek worden en na twee keer dragen ben ik hem kwijtgeraakt…

esprit

De meeste mensen kennen het merk Esprit wel van het rode labeltje op de kleding. Een geniale vondst, maar wat het extra bijzonder maakt is dat mensen het er daar bijna om kopen terwijl het eigenlijk niet heel veel toevoegt aan de kledij. Waar andere merken het niet moeten flikken om knalrode labels met hun merknaam aan de kleding vast te borduren, heeft Esprit er hun trademark van gemaakt waar niemand zich aan lijkt te irriteren.

esprit-logo

Het logo van Esprit is typografisch (d.w.z. alleen tekstueel). Nou ben ik zelf een enorme fan van typografische logo’s en de drie streepjes die voor de letter E moeten doorgaan maken mij daarom erg blij. Doordat dit is gedaan wordt het logo interessant. Om de ‘openheid’ van de letter E door te voeren in de rest van het logo zijn de overige letters ook voorzien van open ruimtes. Het zijn van die letters die je vroeger op de kleuterschool overtekende uit zo’n mall. Maar doordat de letters dun en slank zijn geeft het juist een elegant karakter.

Het kleuren pallet van de huisstijl is bestaat uit rood voor het logo en de ondersteunende kleuren zijn wit. donkergrijs en zwart. De website van bij Esprit is heel erg wit, maar door de mooie stijlvolle lettertypes in de kleuren zwart en donkergrijs wordt de navigatie erg makkelijk en overzichtelijk.

Wat Esprit zelf over hun bedrijf zegt is: “Esprit werkt vanuit creativiteit en verantwoordelijkheid, vermengt met een zonnige Californische levenshouding.”
Zien we dit terug in het logo? Wat mij betreft wel. Door niet een standaard lettertype te gebruiken maar er zelf een te ontwerpen straalt het zeker creativiteit uit. Verantwoordelijkheid is een moeilijke emotie om uit te beelden, maar je zou de rechttoe – rechtaan uitlijning daaraan kunnen refereren. Een zonnige Californische levenshouding is echter lastig te vinden in het logo, maar wanneer je een van de Stores van Esprit bezoekt zul je deze levensstijl zeker terug zien.

 

Dit was deel 1 van een maandelijks terugkerende rubriek. Ik zal vanaf nu elke maand een bekend merk onderwerpen aan een huisstijl review. 

Koop jij wel eens kleding van Esprit?

Untitled-2