How to; een visitekaartje ontwerpen

Voor je eigen bedrijf (of blog) is het essentieel om een visitekaartje te hebben. Op deze manier kun je een ander altijd een herinnering meegeven aan jou en je bedrijf en dat is ideaal om je netwerk uit te breiden. Als grafisch ontwerper vind ik het ontwerpen van visitekaartjes altijd een erg leuke klus, omdat je zo de huisstijl van een bedrijf op een speelse, creatieve en unieke manier kunt uitbreiden en kenbaar kunt maken. Helaas zie ik veel kaartjes voorbijkomen die zo verschrikkelijk lelijk zijn dat ik er om moet huilen. Een gigantische verspilling van papier en inkt, maar ook zeker erg jammer van je bedrijf, want je kaartje zorgt er o.a. ook voor dat je blijft ‘hangen’ bij iemand en die kans krijg je maar 1 keer. Vandaag een aantal tips en trucs over hoe het wel moet.

cropped-DSC_00672

MAAK JE ONTWERP ZELF
Niets is zo amateuristisch als een kant en klaar visitekaartje van vista print. Investeer in je visitekaartje, investeer in je bedrijf.

EEN VISITEKAARTJE HEEFT TWEE ZIJDES
Veel te vaak kom je ze tegen. Visitekaartjes die maar aan 1 zijde bedrukt zijn. Ontzettend zonde! Hou hier rekening mee tijdens het ontwerpen, want een illustratie, tekst o.i.d. dat doorloopt naar de andere zijde kan juist net die toegevoegde unieke waarde geven waarnaar je op zoek bent. Tegenwoordig kost het geen reet meer om beide zijdes te bedrukken dus voor het geld hoef je het absoluut niet te laten.

HET IS EEN KAARTJE, GEEN ZAKDOEK
Zorg ervoor dat je visitekaartje op zwaarder en dikker papier wordt afgedrukt. Wanneer je kaart een mooi ontwerp heeft en stevig aanvoelt zullen mensen hem sneller bewaren en niet gelijk in de prullenbak mikken. Veel mensen bewaren de kaartjes ook in hun portemonnee, met een dikker papier gaat hij langer mee. (Tenzij je natuurlijk een bedrijf hebt die middelen verkoopt tegen een verkoudheid, dan is het geweldig als je de contactgegevens op katoenen zakdoeken laat drukken. :-P)

JE LOGO IS JE TRADEMARK
Verstop die dus niet op het kaartje. Zorg ervoor dat je logo er lekker uit knalt en wees niet bang om hem groot neer te zetten. Wat je veel ziet is dat bijvoorbeeld de ene zijde van het kaartje compleet wordt gebruikt voor het logo. Een prima keuze als je het mij vraagt.

WE LEVEN IN 2015
Dus je faxnummer mag je weglaten, die gebruiken we al lang niet meer. Plaat op je kaartje alleen de contactgegevens die er toe doen. Ben je bijvoorbeeld iemand die altijd op een andere locatie werkt? Dan heeft het adres van het kantoor ook geen toegevoegde waarde op je kaartje. Je bent daar immers toch nooit te vinden.

MAAK HET PERSOONLIJK
Een visitekaartje staat voor je bedrijf, maar het is vooral een kaartje van jou als persoon, jou naam staat er immers op. Misschien kun je een tekst in je eigen handschrift toevoegen? Of een quote die iets vertelt over jou en hoe jij je functie invult? Denk er eens over na.

WAAR IS MIJN BRIL?
Pixels in een logo of foto’s zijn not done. Een goede resolutie van het beeldmateriaal dat je gebruikt is belangrijk, anders voegt het niets toe aan je kaartje. Ook is de verhouding waarin je de teksten plaats van groot belang. Te klein is niet te lezen en dan communiceer je dus niet. Te groot is te overdreven en komt schreeuwerig over. Zoek de balans.

Disclaimer; Deze tips zijn leidraden voor het ontwerpen van een goed visitekaartje. Echter ben ik als ontwerper van mening dat er geen regels zijn in creativiteit. Zoek dus gerust randjes op en ga er eventueel over heen. Wie weet levert dat juist een beeld op wat je zoekt. Experimenteer, creëer en geniet! 

Heb jij al een visitekaartje?