Gezonder eten

Ik ben iemand die houdt van gezonder eten. Niet dat ik nooit eens iets eet wat niet gezond is hoor! In tegen deel, ik ben dol op alles waar je vet van rond je buik en heupen krijgt. Ach, je leeft maar 1 keer. Maar toch, zo moeilijk is het niet om gezonder te eten en dat is altijd mooi meegenomen. In deze blogpost geef ik je een aantal tips om wat gezonder te eten, die je gewoon kunt toepassen op je dagelijkse maaltijden. Geen gezeur met compleet andere eetpatronen, gedoe met verschillende pannen en/of nieuwe skills te moeten aanleren.

1

MELK
Als je mijn blog al even volgt weet je mijn kijk op melk. Ik schreef er een poosje geleden al een blogpost over. Natuurlijk houdt iedereen van warme chocolade melk en het is ook echt kut als je dat niet meer kunt drinken omdat je zuivel hebt afgezworen. Geen nood! Neem amandelmelk i.p.v. gewone melk. Ik zweer je, dit is 100 keer lekkerder en ook nog eens 10000000 keer gezonder! Om de lekkerste en gezondste chocolademelk te maken gebruik je geen kant en klaar zakje maar maak je van cacaopoeder en wat suiker (als je zoete wilt) een papje, hier giet je de warme amandelmelk overheen en genieten maar!

2

PASTA
Spaghetti, macaroni je hebt het in alle soorten, vormen en maten. Uiteindelijk komt het qua smaak eigenlijk allemaal op hetzelfde neer. Maar wie eet er nou droge macaroni? Precies, niemand, dus het boeit niet hoe het smaakt, want de saus die je erbij serveert bepaald veel meer wat je proeft. Daarom is deze truc ook zo slim! Neem in plaats van witte pasta de volkoren variant. Veel meer vezels! Je lichaam kan hier wat mee! En het maakt qua smaak bijna geen verschil aan je gerecht. Wedden dat je na een uur nog steeds geen trek hebt? Wat wil een mens nog meer?

RIJST
Deze truc kan je natuurlijk ook met rijst doen. Ga in plaats van gewone witte rijst voor zilvervlies rijst. Deze bevat veel meer vezels en vult beter omdat je lichaam er meer mee kan. Ideaal voor in de nasi of in andere rijst gerechten die je naderhand nog gaat kruiden!

3

BAKKEN
Hoewel deze aflevering van de keuringsdienst van waarde liet zien dat olie uit flesjes niet perse heel slecht voor je is, is het wel een gigantische marketingtruc die je veel meer geld laat betalen voor zonnebloemolie. Maar er zijn sowieso ‘gezondere’ opties om te kiezen. Wil je nou gezond en verantwoord bakken kies dan voor kokosolie of olijfolie. (Het beste is de biologische extra Vierge variant).

VLEES
Ja, ik ben vegetariër. Nee, ik ga je niet vertellen dat je moet stoppen met vlees eten. In tegen deel, vlees is natuurlijk best gezond, mits je het goede vlees eet. Kiloknallers uit de supermarkt bevatten bijna geen vitamines meer en zijn daarnaast ook nog eens super slecht voor ons milieu. Eet jij vlees omdat je denkt dat het gezond voor je is? Dan moet je wel het goede vlees eten. Koop biologisch vlees bij een biologische slager, of nog beter, direct van de boer. Zo weet je zeker dat je vlees niet al een half jaar ingevroren in een kist heeft gelegen en dat het niet is opgespoten met allerlei kleurstofjes en water om het nog wat te laten lijken. Ook bespaar je het milieu (en uiteindelijk je eigen gezondheid dus) door biologisch vlees te kopen dat uit Nederland komt. WINWIN noem je dat! 😉 (Enne, elke dag vlees? Serieus? Dat is zooooooo 1998!)

4

MAIS
Het is avond en je hebt zin in iets lekkers (dat heb ik in ieder geval elke avond), maar ja we zouden gezond gaan doen dus je bent heel streng voor jezelf. De minuten tikken voorbij en je wordt gek want je MOET nu wat te snaaien hebben! Weet je, ik heb daar iets geweldigs voor. Zelf popcorn poffen! Het is echt geweldig lekker en super easy om te maken! Pak een (oude) koekenpan en een deksel. Verhit olijfolie of kokosolie in de koekenpan en leg er maiskorrels in. Doe de deksel op de pan en laat het lekker heet worden, je hoort vanzelf ‘ge-pop’. Zodra het ‘poppen’ minder wordt en/of is afgelopen haal je de deksel van de pan. Je heerlijk warme popcorn is klaar! Je kunt het nog lekkerder maken met suiker of zout erover heen strooien, maar als je gezond bezig bent is dat misschien niet zo’n verantwoorde optie. 😉

NOTEN
Heb je geen koekenpan in huis? (Hahaha nee grapje), heb je geen zin om in de keuken te staan, ga dan voor ongezouten noten. Kan je heel handig kopen in een zakje en vult als een malle! Zit vol met goede vitaminen en voor vegetariers en veganisten een perfecte vleesvervanger! Vreet die hele zak maar leeg hoor! Niks aan de hand.

MAAK HET ZELF
Waarschijnlijk bij allen bekend, maar pakjes, potjes en zakjes is nou niet bepaald de beste optie. Omdat het lang goed moet blijven is er van alles mee gedaan (lees; vage shit toegevoegd) waardoor het niet perse bijdraagt aan je gezondheid. Maak het gewoon lekker zelf! Dat klinkt als een hele opgave, maar ik ben echt terrible in koken en ik kan het zelfs! Pastasaus is zo gefixt (en veel lekkerder dan een potje) en wat dacht je van je eigen aardappelpuree, pizzabodems, gebakken aardappels, gekruide bami, soep en ga zo maar door. Wedden dat je het zelfs leuk gaat vinden om zo te koken?

Dit waren mijn tips. Geen rare dieeten, gedoe of enge producten. Gewoon lekker simpel maar toch een tikkeltje gezonder. Succes met koken (en vooral met opeten!).

Houdt jij van (gezond) koken?